Sunday, January 06, 2013

Gembira dan sedih, itu pilihan!

Assalamualaikum..
Apa khbar iman kau semua, wahai bakal pemakai kain kafan? Weh, aku pulak rasa merinding. Untuk kesekalian kalinya, aku berjaya jugak merompak masa study yang sangat-sangat extreme terhadnya, yang boleh aku katakan. hahaha. Tajuk entry ini aku dah hold tiga hari, YA, kalau aku simpan tapai, air dia dah boleh buat aku guling-guling mabuk. HEH!

Pertama dan kesekalian kalinya, aku harap, kau tak pernah lah menyalahkan orang lain atas keadaan diri kau yang bermuram durja. Sebab, kau boleh memilih, sama ada kau nak terus-terusan meratapi serta memikirkan kesedihan atau memikirkan nasib kau tu,  yang aku rasa, kesedihan yang kau alami itu bukanlah sesuatu yang begitu extreme dan patut kau ratapi tujuh hari tujuh malam. YA. Kau boleh memilih untuk lupakan kesedihan yang begitu konon-kononnya menyentap serta merentap keseluruhan hidup kau. eh? teruskan hidup kau, pandang kehadapan dan kau jangan sesekali menoleh kebelakang. Itu cara yang paling mudah kau boleh lakukan untuk lupakan kesedihan kau.
Jika sedih dan gembira itu pilihan, mengapa ada yang masih memilih untuk bersedih?
YA..YA.. kau boleh katakan aku bukan di tempat kau. YA! itu realiti yang aku harus akui. Tapi secara logik serta psikologinya, manusia normal lebih cenderung untuk memilih sesuatu yang begitu menggembirakan hati, dan akan mengendahkan apa yang membuat mereka susah hati dan bersedih. NAH! Pilihan ada ditangan kau, jangan sesekali kau cakap aku tak ada di tempat kau jadi aku boleh bergembira ole ole sedangkan kau "PERLU" meratap dan melayan kesedihan kau yang tak kemana. Kau yang pilih untuk meratap kesedihan kau. Bukan aku yang paksa atau aku boleh katakan, tak ada orang yang suruh kau pilih kesedihan. 

Lebih ironinya, ada sesetengah yang tahu, pada akhirnya apa yang mereka lakukan itu, akan mebuatkan mereka sedih. Dan apa yang aku boleh katakan, kau dah menghadkan pilihan kau, dan jika itu yang kau lakukan, pilihan kau hanyalah untuk berada dalam zon sedih. Kau yang merencana dunia sedih kau. 
Pilih satu antara tiga.. wee!
p/s: sila jangan bayangkan kes kematian dalam entry aku ini. 


seronok sampai tak ingat.. www.tips-fb.com

Wednesday, January 02, 2013

Turn upside down !

Assalamualaikum w.b.t..
Apa khabar bakal-bakal penghuni syurga, juga tak dilupakan bakal penghuni neraka.. apa khabar iman semua.. baik?? ok ! aku, tajuk aku begitu sebenarnya maksundye 'Terbalik' je, aku mahu metaforakan ayat aku sikit, agar kelihatan lebih panjang dan juga.. nampak entah apa-apa rasanya.

Dunia hari ini.. AH! rasanya semuanya sudah kelihatan terbalik, padi yang berisi kini kelihatan lebih mendongak berbanding dahulu, aku rasa ia lebih berat lebih tertunduk..YA! perbuatan yang dahulunya menjadi kebencian orang, eh, sudah menjadi kebisaan sehingga apabila ia berlaku, manusia sekeliling sekadar, "oh, biasalah tu". YA!
"Lelaki ialah pemimpin bagi perempuan oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana lelaki selepas menafkahkan sebahagian daripada harta mereka." [Surah an-Nisa, ayat 34]
Aku, kau dan semua orang, aku pasti, tahu yang Lelaki itu, dicipta gagah, kuat, dan fitrahnya itu menjadikan kaum Lelaki sebagai pelindung kaum Wanita, yang Allah jadikan sifatnya lemah. Aku yakin dengan apa yang Allah dah aturkan. Tapi ini, bukan aku menidakkan, tetapi mungkin satu ujian yang Allah turunkan buat Kaum lelaki.. YA! aku positif ini ujian bagi mereka. Lelaki kini sebahagiannya, bukanlah lagi kaum yang aku rasa perempuan harus bergantung harap serta meminta pertolongan lagi. NO LONGER!

Tak cukup untuk aku kira dengan jari kes-kes yang aku ibaratkan 'harapkan pegar, pegar makan padi'. kalau lelaki dahulu, pandai silat itu satu kelebihan, tapi cuba kau tengok sekarang,perempuan perlu ada seni mempertahankan diri. LIKE SERIOUSLY! nampak tak yang kau perempuan sekarang harus pertahankan diri sendiri, kau tak boleh harapakan lelaki.. YA! jelas kan, bagaimana komuniti sekarang tidak yakin dengan perlindungan yang bakal lelaki berikan.

Apa aku perlu kata, kau perempuan harus lebih tegas.. YA! jangan kau sendiri yang menyerah diri dengan celaka yang bakal kau dapat. aku jujurnya sangat takut dengan lelaki yang aku tak kenal, YA! dalam bas kalau ada dua tempat duduk kosong, satu budak lelaki cina, satu lelaki melayu, dan nampak baik.. aku yakin, aku akan duduk sebelah lelaki cina, YA! kebanyakan masa aku, aku memang akan memilih duduk di sebelah lelaki cina. kenapa?? You know better!



seronok sampai tak ingat.. www.tips-fb.com

 
segala isi benda dalam blog ni siti nazirah yang punya