Saturday, March 30, 2013

Ajari Aku

style='width: 36px; height: 26px;'/>
Aku selalu mengeluh, kenapa aku begini, begini, begitu, begitu.. mengeluh bila buat itu, buat ini, 
Mak kata,
Jangan mengeluh, takut nanti lama-lama, jadi tak ikhlas pulak,
Bila aku lambat solat,
Mak kata,
Takut nanti Allah tak makbulkan doa aku,
Bila aku hilang sesuatu,
Mak kata,
Takpa, itu bukan rezeki aku, rezeki orang mungkin..
Bila aku beli barang-barang banyak sikit,
Mak kata,
Sekali sekala takpa, simpan duit, masa depan kita, kita tak tahu,
Bila aku malas-malas masak,
Mak kata,
Nanti kalau dapat suami orang susah macam mana, mana ada orang gaji,
Bila duit masuk je,
Mak kata,
Simpan dulu, baru belanja,
Bila aku mengadu duit semakin berkurang,
Mak kata,
Berjimat, ingat ada orang yang lebih-lebih susah dari kita, INGAT..
Bila aku bercerita tentang orang lain,
Mak kata,
JANGAN macam tu, takut nanti kalau kena kat kita, tak terkata kita..

Emak,
Selalu mengajar aku bersederhana dalam apa jua aku ada,
Jangan menunjuk kalau senang, jangan merungut kalau susah,
Sebab mak kata, betapa susahnya kita, jangan lupa ada orang yang lebih susah dari kita,
Mak kata, cukup makan, cukup pakai, ada tempat berlindung, Syukur alhamdulillah.
Selalu mengingatkan aku tentang kesusahan..

Beginilah aku,atas nasihat mak aku jadi belajar apa itu erti kesabaran, belajar bersangka baik kepada orang, belajar yang berdiam itu banyak berganda baiknya, belajar apa itu besederhana, belajar menjadi orang yang lebih bersyukur,

Aku yang masih belajar untuk menjadi orang yang lebih baik dari hari ke hari.

Mak



seronok sampai tak ingat.. www.tips-fb.com

0 orang lompat katak:

Post a Comment

rase nak mengkeji tak???


 
segala isi benda dalam blog ni siti nazirah yang punya