Friday, February 27, 2015

Buat salah

style='width: 36px; height: 26px;'/>
Assalamualaikum

Normalnya manusia itu, semakin ditegah, nah, semakin membuak-buak perasaan, semakin tercabar mahu melakukan perkara itu. Realitinya, ego itu penyebabnya. Rasa ego dalam diri setiap kita, seboleh-bolehnya, apa yang kita lakukan itu, senentiasa mahu tampil baik di hadapan yang lainnya.

Kalau boleh, mahu diberitahu, apa yang dilakukannya itu, baik, malah lebih baik dari yang lainnya.

'Aku memang jahat, tapi at least aku
tak mengumpat'
'Aku kedekut,at least aku tak hipokrit'
'Aku hisap rokok je, at least ak tak
hisap dadah'

Ayat seumpama ini, bisa buat kita rasa lebih baik dari yang lain. Semua dari kita, mana ada yang sempurna, Tidak ada! Namun, ayuh kita ajar diri, ajar lidah, ucap yang baik-baik. Ajar hati, jangan terlalu merasa diri ini baik, larang hati, merasa apa yang kita lakukan, pasti senentiasa betul.

Terkadang, hati pasti terlintas. Namun, tar saja terlintas, ajar hati, jangan ulangi lagi. Harus senentiasa melihat kelemahan diri, harus sadari.
www.tips-fb.com

0 orang lompat katak:

Post a Comment

rase nak mengkeji tak???


 
segala isi benda dalam blog ni siti nazirah yang punya